Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Alla inlägg under februari 2012

Av Lindah - 22 februari 2012 22:39

Är det en sak jag verkligen inte förstår mig på så är det Sverige och allting som sägs och bestäms här.
Våra äldre har det inte så bra, skolorna är i allmänhet inte de bäsa skolor - dom behövs rustas, lärare bör bytas ut o.s.v sen har vi en massa andra saker som bör fixas som jag inte orkar rabbla upp - Skulle jag sitta här och skriva allting som Sverige inte tar tag i så blir det en väldigt lång lista, vilket jag inte orkar skriva, och vilket ni inte kommer orka läsa någonting utav.


Men saken är den, att vi har ofta pratat om jämnställdhet, och då pratar vi inte bara jämställdhet i könsbenämning, utan också i den etniska frågan.
Men då undrar jag, hur tänker dom om invandrarna ska få körkortet betalt för det ger dem större möjlighet till jobb här i Sverige, alltså - Vi skatte betalare skall med våra skattepengar sitta och betala invandrares körkort för att det ger dem mera jobbmöjligheter här i Sverige.
Jag ställer mig endast en enda fråga - Varför?
Varför inte göra det jämställt även där för, och ge alla arbetslösa i Sverige ett körkort, för hur som hellst så är ett körkort många gånger en bra start för att få just ett jobb, det gäller alltså inte bara invandrarna en större möjlighet, utan det ger alla levande individer en större möjlighet till jobb.


Men varför skall vi Skattebetalare punga ut pengar till invandrarna och deras körkort för, om staten vill att det ska vara så, så varför betalar inte staten det ur egen ficka ?

Jo för då finns det inga pengar, för dom pengarna ska gå till (som dom så fint säger) till skolor, äldrevården, sjukvården, och allting annat.

Men varför ser vi då ingen skillnad på skolorna, äldrevården och sjukvården?
Det ända jag kan se är brister, många brister.
Barnen får inte den hjälpen de behöver i skolorna för att det inte finns resurser, äldrevården går bara neråt - det är sjukt dyrt att bo på ett särskilt boende med mat och allting. Och sjukvården, varför inte lägga pengar på att förbättra de resurser som finns där, och bygga ut sjukhusen så att det slipper ligga folk i korridorerna?
Nej för det har vi inte pengar till, den budgeten sprack för en massa herrans år sedan.


Men då har jag en till fråga, om vi nu inte har råd med det, hur har vi då råd med att betala en människa som har gått ut ur regeringen med samma lön som när han/hon jobbade där under några år till (fastän människan fortfarande inte ens jobbar!) plus att dem bor billigare, får resor betalda, kanske dom inte skattar likvärdigt som en ''vanlig svensson'' ?


Varför slutar vi inte blunda för det vi vet pågår och gör våra röster hörda? - Jo för det spelar ingen roll hur många människor som än gör rösten hörda, dagens politiker bryr sig endast om sin egen välfärd än om Sveriges befolknings välfärd, vilket gör mig enormt irriterad.

Varför ska de högst uppsatta politikerna ha det så mycket bättre än vi andra?
jag menar, vi jobbar för att kunna leva, precis som dem, men vi får ingen likvärdig lön för att vi slutat jobba.


Vi pratar om jämställdhet, och visst låter det fint, men det existerar ändock inte i Sverige tråkigt nog.
Så varför bara inte sluta prata om det när vi ändå inte har det ?
Den dagen det blir ett jämnställt samhälle för alla kan även jag börja prata gott om det, men i dagens läge kan jag knappast hålla med om att vi har ett bra jämställt Sverige.


/ Linda m Jonsson 

Av Lindah - 20 februari 2012 23:18

Fick för mig att det var väldigt längesedan jag skrev någonting vettigt här över huvudtaget. 
Men frågan är om det blir någonting vettigt denna gång ?
Det har väl hänt en del sen sist jag skrev, eller kanske så inte, just nu händer det inte mycket vettigt, jag bara är känns det som.
Men någon ska väl bara vara också antar jag.


En sak som hänt sedan sist är väl att jag officiellt har blivit Gudmoder, för nu är Kelly döpt, och jag har fått fadder brev där det står att jag är fadder som det numera heter, men jag tycker det låter mycket bättre med Gudmoder.
Och det känns riktigt bra måste jag säga, hur kan det inte kännas bra när det är en sådan underbart gullig liten unge ?
Hennes mamma kan vara gullig hon också, eller ja, mamma hennes är bra gullig hon också ! Hehe


Plus att jag fyllt år också, eller ja, idag har jag ökat åldern med en helt siffra, från noll till en etta, alltså numera 21 istället för 20.
Inte så mycket att hurra för men alltid någonting antar jag väl.
Hade en jätte bra lördag då jag firades av familjen, fick fina saker och var omringad av fina vänner och den underbara familjen jag har. Det kunde inte ha blivit bättre !


Och idag var jag på en Seans, spännande var det. Men det bästa med det hela var att jag fick reda på att min farmor vakar över mig, och ger mig styrka när jag behöver det. Samt att hon redan har börjat virka på en filt/täcke tills den dagen jag får en bebis. Tänk om farmor kunde ha fått levt fortfarande istället, det hade varit mycket bättre, men nu kan man inte göra någonting åt saken..

Idag är det exakt 14 år och 10 dagar sedan hon lämnade oss, men hon är fortfarande lika saknad.

Och hon tyckte verkligen att jag skulle ha bättre belysning när jag läser mina böcker, för jag skulle vara rädd om synen så jag inte strulade till den något mera än vad den redan var...

Söt hon min lilla farmor !

Precis vad man behöver på sin födelsedag, lite extra kärlek ifrån en människa som är saknad som man inte kan krama om längre.


Nej nu ska jag sluta skriva, för nu kan jag inte längre komma på någonting vettigt att skriva.

Hörs


/ Linda m Jonsson 

Presentation


Linda Maria Jonsson är mitt fullständiga namn. Jag bor i en liten men mysig etta i Bollnäs. Jobbar inom vården - anställd som tim vikarie.
och här skriver jag allt som faller mig in, på gott och ont.
Enjoy

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards