Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Alla inlägg under december 2012

Av Lindah - 6 december 2012 01:38

Snön yrar ifrån himlen och letar sin väg ner till marken.

Barnen står och tittar uppåt, med munnen öppen och tungan ute, de försöker fånga snöflingorna på deras tungor, precis som Pippi Långstrump gör.

Alla husen ser mysiga och varma ut med alla de lampor och ljus som är tända i fönstrena.

Dock kan jag inte sluta tänka på de som inte har ett hem att gå till, de som inte har tak över huvudet, de som saknar nära och kära, som står helt på egna ben.
Som på något sätt har hamnat på gatan och lever de tuffa livet, att kämpa för att överleva en natt till ute i kylan.

 

Att sedan lägga sig ner i en varm säng, krypa under täcket, är en självklarhet för mig och många andra, dock är det endast en dröm för vissa, och det gör ont i mig att vara medveten om detta.

 

Vad gör vi för att minska detta, jo det finns såklart en del ställen där de hemlösa är välkommna att stanna för natten, men platserna är färre än de personer som behöver de, och det finns på alldeles för få ställen.

 

I dagens samhälle kan man tycka att vi skulle vara bättre på att ta hand om de behövande i våra länder än vad vi är i dagens läge.
Allting i de politiska syftet tycker jag det känns som att förbättra för oss som redan har det bra/relativt bra, men för de mindre lyckligt lottade gör vi inte speciellt mycket.

Det är idiella föreningar som gör någonting åt det, men staten då, hur ställer dem sig till detta, vad har de gjort för att få det till ett bättre samhälle, hur sover dem gott, när de vet att de verkligen kan göra skillnad utan att tänka speciellt på denna utsatta grupp?

 

Jag tycker att vi skall skärpa oss, och ta tag i de som ej har tak över huvudet, de som går i trasiga skor utan strumpor, de som faktiskt ej har något att kalla hem, de som ej har någonstans att sova för natten.

 

Tänk om det vore er vän/familj som helt plötsligt stod där på gatan med trasiga skor och kläder, ingen vinterjacka, ingen stans att sova över natten och det är -25 ute, vad skulle ni då ha gjort, vad skulle ni vela att Sveriges Regering gjorde för att minska detta?

 

/ Linda m Jonsson

Presentation


Linda Maria Jonsson är mitt fullständiga namn. Jag bor i en liten men mysig etta i Bollnäs. Jobbar inom vården - anställd som tim vikarie.
och här skriver jag allt som faller mig in, på gott och ont.
Enjoy

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards