Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Alla inlägg under april 2012

Av Lindah - 19 april 2012 23:28

Det finns nog en enda sak Breivik kan ha lärt oss, och det är att vi ska sluta döma människor utifrån deras utseene.
Det jag menar är att han ser ut som vilken Norsk människa som helst, han har gått i skolan och har sina utbilningar, ja han är en fullt normal människa med ingenting i hans utseene som pekar mot att han var kapabel till det fruktansvärda han gjore mot Norge.
(Om ni nu inte visste att det var han som dödade 69 människor tror jag inte att någon av er skulle kunna peka ut honom som en potential mördare vid endast hans utseende)
Han är en i mängden när det kommer till utseendet.


Men sen är frågan, är han mentalt frisk eller lider han utav någon psykisk sjukdom ?
Jag vet ärligt inte vad jag ska tro om den saken, men skulle jag nu dela min åsikt så tror jag att han är mera frisk än sjuk.
För enligt mig så visste han precis vad han skulle göra, han planerade detta trotts allt i åtta år in i minsta detalj.
Han visste hur han skulle lura polisen att ha all fokus i centrala Norge, han bygge en stor bildbomb, åkte sedan till Utoja och började sedan där skjuta människor och hamnade i slutsiffran 69 döda människor, plus de åtta människor som dog utav bomben i Oslo.
All den planering han gjort, alla de resor han gjort för att ''forska'' mera i det dåd han planerade, är för mig svårt att tro att en människa med en grav psykisk störning hade gjort.
Men jag tror dock inte heller att han är fullt mentalt frisk, han har säkerligen några lindrigare psykiska störningar i grunden.


Men hur det än ligger till så är han en människa som man egentligen inte skulle koppla med endast utseendet till att göra någonting sådant brutalt som han gjorde. Eller är det människans syn på det hela, för att göra det lättare för samhället att peka ut syndabockarna ?
En människa som kan göra en sådan fruktansvärd handling måste ju se ut på ett speciellt vis, ha en något avvisande personlighet som skiljer sig ifrån mängden, ett säreget utseende, och bete sig på ett avvikande sätt ?
Är det så vi målat upp samhällets syndabockar, för att vi med endast blotta ögat ska kunna peka ut dem, och sedan skydda oss själva gentemot dem, eller har dem tidigare personerna som gjort hemska saker bara råkat ha allt som pekar på att människan i sig inte är fullt mentalt frisk ?


Desstomera jag tänker på detta så funderar jag på om det ändå inte är samhället, vi - människorna i världen som har målat upp våran bild om syndabockarna som finns runt omkring oss hela tiden. 

För ända sen jag var liten har jag fått höra att en människa som inte rör armarna när dem går är inte helt mentalt frisk, en människa med en tom blick är inte mentalt frisk, en människa som inte vårdar sig själv är mentalt frisk.
Och går man ännu längre tillbaka så var det ju så att man ofta relaterade tatueringar och kroppsutsmyckning som ett avvikande på det normala, och det var ju endast kriminella som hade någon typ utav kropps utsmyckning.


Jag tror att alla människor bör tänka om när vi dömer en människa vid endast dess utseende, bara för att fasaden är det första man tänker på, så bör det inte vara det slutgiltiga hos människan. För det finns så mycket mera än utseendet hos en människa, för varje individ har ett hjärta, en själ och en hjärna, det handlar endast om hur man väljer att använda det i livet.


/ Linda m Jonsson


Presentation


Linda Maria Jonsson är mitt fullständiga namn. Jag bor i en liten men mysig etta i Bollnäs. Jobbar inom vården - anställd som tim vikarie.
och här skriver jag allt som faller mig in, på gott och ont.
Enjoy

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards