Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Direktlänk till inlägg 7 april 2011

; Do we want to pay the prise to be beautiful ?!

Av Lindah - 7 april 2011 14:47

Jag läste en sjuk grej i tidningen idag, eller i någon skvallerblaska som mamma köpte, jag kikade igenom den lite för jag hade tråkigt. (Såna skvaller tidningar suger som fan, står bara vem som är tillsammans med vem, å bla bla bla...)

Men en sak kunde jag inte sluta att läsa, de var så jävla sjukt enligt mig!


En liten åsammanfattning av vad som stod i tidningen :

Kerry är mamma till sin 8åriga dotter Britney, medans alla andra mammor på skolgården berättar om hur vackra de tycker att sina döttrar är så tänker Kerry endast på hur hon kan göra hennes dotter vackrare.
Kerry använder Botox på sin dotter för att göra henne vackrare och fläckfri, för att hennes dotter en dag ska kunna bli känd en dag när hon blir äldre.

Britney önskar sig tatuerade ögonbryn när hon fyller tio år, och sen när hon är fjorton, femton år har Kerry lovat Britney att åka till Mexiko för att göra bröstförstoring.
Kerry började redan när Britney var fem år gammal, dock inte med botox utan då gjorde hon manikyr, pedikyr samt ansiktsbehandlingar på sin dotter. Men Kerry ångrar att hon inte började med botox redan då, för hade hon gjort det så hade Britney kanske sätt ännu bättre ut nu än vad hon gör i dagens läge.

Britney är även med på skönhetstävlingar, och hennes mamma Kerry övertalade en gång en kosmetolog att vaxa Britneys bikinilinje för att motverka hårväxt i det området.

Hur långt får en förälder gå innan någon sätter stop egentligen, vilka värderingar kommer Britney egentligen att växa upp med?
Det skulle inte förvåna mig det minsta om Britney växer upp med en skev bild av sig själv, med tanke på att hennes moder inte ens verkar tycka att hennes egna dotter är varken fin eller vacker.

Hur hälsosamt är det egentligen för ett litet barn att bli inkastad i en värld av skönhets ideal som aldrig verkar få ett stop?
Är det ens rätt att en förälder får hålla på såhär med ett barn, om det får hålla på såhär så börjar då jag verkligen tvivla på den värld vi lever i.


Jag menar, hur många barn är det inte som har fått en skev bild och dåligt självförtroende av alla skönhets reklamer, modeller och alla ideal som hela tiden målas upp i tidningar, filmer och överallt? De barnen mår verkligen inte bra, och de har lett till att många barn fått en väldigt skev bild av sig själva, där de spyr upp sin mat för dem är inte värdig att äta det, för dem är inte tillräckligt smala.


Hur kommer då Britney att må när hon växer upp, kommer in i puberteten och har en mor som inte tycker att hon är tillräckligt vacker, utan hennes mor kollar på sin dotter och endast ser de saker som berhöver fixas för att hennes dotter en dag ska kunna bli så vacker som möjligt (om det ens existerar?)


Jag tycker att detta är så sjukt så det finns inte, varför ska inte barn längre få vara barn, varför ska dem slängas in i vuxenlivet när dem inte ens är där än?


Jag hoppas verkligen att Britney blir den flickan hon kan bli, och en dag säger nej till sin mamma när hon tycker att droppen är nådd.

Och jag hoppas verkligen att Kerry inser att hon har en vacker dotter som inte behöver ändras till det yttre, för hon har en riktigt söt och vacker dotter.
Jag verkligen önskar att Kerry en dag ångrar allt hon gjort sin dotter med att slänga in henne i en skev värld tidigt!

Samt hoppas jag verkligen att hon säger till sin dotter att hon är vacker, fin och söt, för de behöver vi alla höra med jämna mellanrum.


Over and out / Linda m Jonsson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lindah - 15 oktober 2013 23:42

Hösten. Så jag Älskar hösten. Det är vackert ute, trädens löv skiftar i vackra färger. Jag får gå runt i kängor, mössa, halsduk. Luften känns fräsch och uppfriskande. Men det bästa är att jag kan göra det som jag som barn (som alla barn) älsk...

Av Lindah - 14 augusti 2013 22:41

Ibland bara lättar allt, tyngden jag har haft på mina axlar som tyngt ner hela mig har lättat. Och den lättade utan att jag behövde lyfta ett finger, vilket gjorde mig så lättad att jag nästintill började gråta. Jag har nu fått ännu ett vikariat, och...

Av Lindah - 12 augusti 2013 23:11

Ibland blir jag tyst och stänger ute världen för jag behöver tänka och vara för mig själv och inte dela mina tankar med omvärlden. Men för omväxling tänker jag dela med mig av en tanke som smått gnager lite, och därav drar jag mig för att ställa fr...

Av Lindah - 6 augusti 2013 23:15


Jag sitter på balkongen och lyssnar till det dova mullrandet som kryper närmare. Regnet nuddar balkong taket och ger ifrån sig ett lugnande ljud. Himlen lyses upp av de stora blixtrarna som leker. Jag måste säga att jag har det väldigt bra nu, jag tr...

Av Lindah - 6 december 2012 01:38

Snön yrar ifrån himlen och letar sin väg ner till marken. Barnen står och tittar uppåt, med munnen öppen och tungan ute, de försöker fånga snöflingorna på deras tungor, precis som Pippi Långstrump gör. Alla husen ser mysiga och varma ut med alla ...

Presentation


Linda Maria Jonsson är mitt fullständiga namn. Jag bor i en liten men mysig etta i Bollnäs. Jobbar inom vården - anställd som tim vikarie.
och här skriver jag allt som faller mig in, på gott och ont.
Enjoy

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards