Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

; Some memories will always be there

Av Lindah - 14 november 2011 17:20

Det mäktigaste jag hittils i mitt 20 åriga  liv har varit med om, måste nog helt klart vara den dagen jag var med när Kelly föddes, Johnna och Christians barn.


Samma dag som hon föddes så hade jag jobbat, efter jobbet tog jag Mack och gick hem till Mamma för att äta lite mat. Precis när jag sedan var påväg att gå hemåt så ringer min mobil, och Johnna säger - Lindah ! Mitt vatten har gått, packa ihop dina saker, vi ska åka in nu !
Jag blev helt till mig hemma hos mamma, helt plötsligt så kändes det som att jag skulle in och föda barn, och blev nervös, visste inte vart jag hade mina saker hos mamma, ja, jag kunde inte riktigt tänka klart den stunden. Allting flöt runt i hjärnan, och under den tiden från samtalet tills dess att bilen stod utanför mammas hus så han jag nog irra runt som en galen höna hemma, jag sa till mamma ett antal gånger att det kändes precis som att jag nu skulle in och föda en bebis, precis som att det var inte johnna som var gravid, utan jag. Helt knäppt vad uppspelt jag blev på bara några minuter.
Men jag fick med mig allting jag skulle, lämnade mack med mamma, sen började vi åka mot Gävle.


Bilresan var lugn, men det märktes på Johnna att hon hade ont, och jag försökte så gott jag kunde ifrån baksätet att prata min vän lugn under vägen.
När vi kom fram så var det bara ut med alla saker ifrån bilen, Johnnas armar över mina axlar och hjälpa henne att komma in och upp på våningen, stackarn hade så ont att hon inte riktigt orkade stå rakt upp, så medans Christian parkerade bilen agerade jag Johnna's levande stöd.


Vi fick direkt komma in till en sal, där fick Johnna byta om till sjukhus kläderna, lite avis blev jag på rocken, den där stora vita med knappar hela vägen fram, den är ju så mjuk och skön ! (Nästan så jag också vela be om en sådan, bara för att sitta och mysa lite granna i...)


Johnna låg på sängen och hade ont, sköterskorna kom och tittade till henne lite då och då, tittade hur mycket öppen hon var och hela den baletten, dom pratade om smärtstillande och sådant.

Själv så satt jag på stolen och lyssnade på allt som sades, för detta var någonting helt nytt, det spelar ingen roll hur många förlossnings program man än har sätt på TV, det blir het annorlunda när man väl sitter där själv med sin väldigt gravida vän och är mitt uppe i smeten.


När jag efter en stund ser att Johnna har väldigt ont, så kommer jag på att massage bak i svanken kan underlätta, så jag sätter mig bakom Johnna och ger henne massage i svanken och hoppas att det för stunden ska underlätta för min vän som ligger där med smärta som jag inte kan tänka mig. Vi pratade, och jag berömde även henne för hur duktig jag tyckte att hon var, hon verkligen bet i äpplet och gillade läget så gott hon kunde (Jag hoppas även jag kan vara så duktig när det väl är jag som ligger där och har så jävla ont att jag bara vill rycka ut min bebis...)


Men man vet ju vad som väntar sig efter all den smärtan och allt man har, det är då man verkligen märker att nio månader har gått oerhört fort, och att alla besvär, den klumpiga magen och allting har varit värt det i samma stund som man för första gången håller sitt lilla barn i famnen och får träffa den människan som bott i magen i nio långa månader, då är smärtan från värkarna borta, allting sopas då bort på tre sekunder.


När det var dags för min vän att börja krysta så gick allting väldigt fort, hon blev tvungen att krysta ut sitt barn på en kvart, annars skulle det få bli akut kjejsarsnitt, för att Johnna hade öppnat sig så många centimeter på så kort tid att barnet blivit stressad, så när det väl var dags så gick det hela väldigt fort.
Även fast jag bara satt och tittade på, så var det knappt så att jag hängde med vad som hände, men Johnna hon var så duktig hela tiden och gjorde allting precis som man ska.


När barnet - Kelly, kom till världen så fick pappa Christian följa med när dom skulle göra henne rent, medans så stannade jag kvar med Johnna och berättade än en gång hur duktig hon varit, och strax efter det så kom moderkakan ut.
Vad den var vacker, eller vad jag ska säga. Men för att ha varit inne i kroppen, och tidigare har jag endast sätt bilder på den, men nu fick jag se den på riktigt, så måste jag bara säga att den var vacker, kanske den blir vackrare när man vet att det är där barnet har legat och myst på i nio månader ?


Det jag försöker säga med detta är, att en förlossning är någonting underbart, stort, vackert, smärtsamt - men så värt det i slutändan.

När den lilla kom in i rummet inlindad i filten, och den stolta nyblivna fadern som så stolt och omsorgsfullt bärde in barnet i famnen till modern, så kan man inte mer än att fälla någon tår.
Det var så fint, och att se Christian se så stolt ut, se leendet, allt, så var det bara så vackert, att pappan efter nio månaders längtan efter sin dotter äntligen kan hålla i henne, se på henne och bära henne tätt intill sig.


Men att sedan få se modern med sitt barn över bröstet, få se när modern inspekterar att dottern har tio fingrar, tio tår, ögon, näsa, mun, öron var så fint det också. Att se lyckan i ögonen, se glädjen i leendet, höra henne stolt säga att hon har ett vackert barn, det kan få vem som helst till tårar.


Men att sedan själv få gå fram och inspektera det lilla knytet kändes också mäktigt, barnet var inte ens 40 minuter ungt första gången jag tittade på det lilla underverket, hon var så liten, såg så skör ut, allting var så mycket mindre, men ack så vackert det lilla knytet var.

När jag lite senare skulle lyfta upp den lilla för att den stolta nyblivna modern vela hålla om sitt barn, blev jag lite rädd av mig. En sådan liten liten bebis, skulle jag, stora klumpiga jag lyfta upp i min famn, det var nästan så att jag inte vågade, men ändå kan man inte låta bli, kart att man vill hålla i och titta på den lilla nu när man nyss varit ''åskådare'' på förlossningen.
Det lilla knytet vägde ju ingenting, absolut ingenting alls, vilken chock att titta ner i sin famn, och där se, en helt nyfödd liten bebis ligga inlindad så fint i en filt, så liten, så oskyldig, så skör, så underbart vacker, det var oerhört rörande.


Jag lämnade den nyblivna familjen strax före 07:00 på morgonen för att låta dom få pusta ut tillsammans och skaffa sig familjekänslan på egen hand.
Och jag vandrade då med min storasyster hem till henne.


Och Kelly, en sak ska du veta. Jag kommer alltid finnas här för dig när du växer upp, jag är din gudmor och kommer alltid att älska dig villkorslöst. Du är en underbar liten tös, och kommer bli en vacker flicka när du växer upp. Jag önskar dig all lycka och framgång i livet.

Jag kommer stolt att få se dig växa upp, se dig krypa, se dig gå, lyssna på dig när du börjat prata.
Och jag lovar dig, att jag kommer hålla din hand när du går, se till så att du inte ramlar och slår dig, precis som jag kommer göra hela livet, jag kommer hålla din hand och se till att ingenting skadar dig.

Och jag önskar att du kunde få se den lyckan i dina föräldrars ögon när dom för första gången såg dig, och höll dig, den lyckan är ett bevis på hur efterlängtad du var. 

Du har hela livet framför dig, se till att göra de rätta valen och gå den enkla vägen, så kommer livet att gå bra för dig, låt ingen annan förstöra dina drömmar, du kan gå hur långt du vill i livet, och bli precis vad du vill.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lindah - 15 oktober 2013 23:42

Hösten. Så jag Älskar hösten. Det är vackert ute, trädens löv skiftar i vackra färger. Jag får gå runt i kängor, mössa, halsduk. Luften känns fräsch och uppfriskande. Men det bästa är att jag kan göra det som jag som barn (som alla barn) älsk...

Av Lindah - 14 augusti 2013 22:41

Ibland bara lättar allt, tyngden jag har haft på mina axlar som tyngt ner hela mig har lättat. Och den lättade utan att jag behövde lyfta ett finger, vilket gjorde mig så lättad att jag nästintill började gråta. Jag har nu fått ännu ett vikariat, och...

Av Lindah - 12 augusti 2013 23:11

Ibland blir jag tyst och stänger ute världen för jag behöver tänka och vara för mig själv och inte dela mina tankar med omvärlden. Men för omväxling tänker jag dela med mig av en tanke som smått gnager lite, och därav drar jag mig för att ställa fr...

Av Lindah - 6 augusti 2013 23:15


Jag sitter på balkongen och lyssnar till det dova mullrandet som kryper närmare. Regnet nuddar balkong taket och ger ifrån sig ett lugnande ljud. Himlen lyses upp av de stora blixtrarna som leker. Jag måste säga att jag har det väldigt bra nu, jag tr...

Av Lindah - 6 december 2012 01:38

Snön yrar ifrån himlen och letar sin väg ner till marken. Barnen står och tittar uppåt, med munnen öppen och tungan ute, de försöker fånga snöflingorna på deras tungor, precis som Pippi Långstrump gör. Alla husen ser mysiga och varma ut med alla ...

Presentation


Linda Maria Jonsson är mitt fullständiga namn. Jag bor i en liten men mysig etta i Bollnäs. Jobbar inom vården - anställd som tim vikarie.
och här skriver jag allt som faller mig in, på gott och ont.
Enjoy

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards